USR pledează pentru o administrație publică transparentă, care implică activ cetățeanul în procesul de luare a deciziilor. Pornind de la acest obiectiv, Biroul Parlamentar Deputat Dan Barna și USR Sibiu au demarat un proiect care vizează transparența veniturilor salariale a primăriilor din județul Sibiu și publicarea informațiilor de interes public pe site-urile primăriilor.

În baza legii 153/2017, art. 33 privind transparența veniturilor salariale, toate primăriile din țară sunt obligate să publice liste cu toate funcțiile care au finanțare asigurată din fonduri publice, și salariile aferente acestora, în locurile prevăzute de lege, la sediul propriu și pe pagina proprie de internet.

Biroul Parlamentar Deputat Dan Barna și USR Sibiu au trimis solicitări primăriilor din județul Sibiu pentru a colecta și centraliza date privind veniturile salariale și, mai ales, pentru a semnala că veniturile nu sunt publicate pe site. 38 din cele 64 de primării nu aveau veniturile publicate, la solicitare au răspuns 35 de primării, iar Primăriile Pormubacu de Jos, Roșia și Șeica Mică nu au răspuns până acum la e-mail. Unele primării au trimis răspuns doar după ce au primit a doua oară solicitarea sau după ce au fost contactați telefonic.

Puteți accesa HARTA INTERACTIVĂ a TRANSPARENȚEI SALARIALE făcând click AICI!

Transparența salarială a primăriilor din județul Sibiu și accesul online la informații de interes publicCele 26 de primării care aveau deja informațiile publicate pe site sunt: Agnita, Avrig, Bazna, Blăjel, Cisnădie, Cârțișoara, Cîrța, Copșa Mică, Cristian, Dumbrăveni, Miercurea Sibiului, Marpod, Mediaș, Merghindeal, Ocna Sibiului, Orlat, Racovița, Sadu, Săliște, Sibiu, Slimnic, Șelimbăr, Șura Mică, Târnava, Turnu Roșu,Valea Viilor.

Accesul online la informații de interes public

În ceea ce privește administrația locală, USR consideră că toate primăriile trebuie să folosească transparența ca pe un principiu de bază în activitate lor, în serviciul comunității și al cetățenilor.

Am făcut o analiză privind accesul la informații de interes public pe site-urile primăriilor din județul Sibiu pentru că și primăriile trebuie să respecte prevederile Legii nr. 544/2001 privind accesul liber la informațiile de interes public. În urma analizei am centralizat următoarele date:

  • aproximativ 13% din primarii nu au afișat pe site adresa primăriei
  • 71% au afișat numele primarului si partidului politic
  • 45 % au afișat programul de funcționare și audiente
  • doar 13% au afișată lista cuprinzând documentele de interes public
  • 20% au afișat numele responsabilului cu aplicarea legii 544/2001 și 52/2003
  • La aproape 80% e publicată componența consiliului local
  • 40% au publicate declarațiile de avere și 34 % declarațiile de interese

Aproape toate primăriile au site, însă foarte puține oferă și link către contul de social media al primăriei. Aproximativ 18% oferă opțiune de înscriere la newsletter, doar 6 % oferă transmisie/înregistrare video a ședințelor de Consiliu Local, 77% au publicate HCL pe site și doar 15% au publicate pe site proiectele de HCL. La doar 11% dintre primării se pot face plăți online.